Kleuterschool

In onze kleuterschool hebben wij een uitgebreide hoekenwerking. We zorgen voor een rijke klasomgeving waar doelen optimale kansen krijgen. We laten kleuters experimenteren, imiteren en creëren. Het is onze grootse betrachting om ervoor te zorgen dat al de kleuters graag naar school komen. Want vanuit een goed welbevinden en hoge betrokkenheid kunnen we samen groeien.
Onze werking stimuleert ook de zelfredzaamheid van elke kleuter. Al van bij onze jongste kleuters helpen we kinderen om keuzes te maken. Al onze kleuterjuffen zijn opgeleid om kinderen te ondersteunen, stimuleren, begeleiden en te motiveren hierin.

Jongste kleuters

In onze kikkerklas, visjesklas en vlinderklas (eerste kleuterklas) zitten 2,5 en 3 jarige kleuters samen. We spreken hier van een leefgroep waar instappers kunnen thuiskomen in een goedwerkende klasorganisatie. De kleuterleerkrachten zorgen voor voldoende differentiatie in hun aanbod in de verschillende hoeken. In onze leefgroepen vinden we het uiterst belangrijk dat kleuters experimenteren met allerlei technieken en materialen. Onze jongste kleuters zijn nog enorm IK-gericht dus willen we ook voldoende aandacht geven aan deze noden. Er is voltijds kinderverzorging aanwezig die inzet op de zindelijkheid van de kleuters.

Kleuters van 4 jaar

Als de kleuters 4 jaar zijn dan stappen ze over naar de egelklas of uiltjesklas (tweede kleuterklas). Hier gaan we vooral inzetten op het zelf leren keuzes maken. Vanaf deze leeftijd werken wij met een keuzebord. Kleuters kunnen al iets beter samen spelen vanaf deze leeftijd. In verschillende hoeken is dit ook uiterst belangrijk dat kinderen leren samenspelen en werken. Kijk maar naar een rollenspel in de poppenkamer of het samen bouwen in de bouwhoek.

Oudste kleuters

Onze oudste kleuters zitten in de eekhoorntjesklas of de vosjesklas (derde kleuterklas). Op deze leeftijd kunnen onze kleuters al goed overweg met het keuzebord. De kleuters kunnen opdrachten al iets langer volhouden en gaan ze ook taken krijgen die ze zelf moeten inplannen. Kleuters op deze leeftijd kunnen hun fantasie volop gebruiken en komen reeds tot geweldige creaties. Op deze leeftijd start ook de interesse naar cijfers en letters. We zorgen ervoor dat onze kleuters voldoende uitgedaagd en gemotiveerd worden hierin.  Zo zullen de meeste kleuters klaar zijn voor de grote stap naar het eerste leerjaar.

Taalbeleid in de kleuterschool

Het schoolteam creëert een krachtige taal-leeromgeving de hele dag door met oog voor de ontwikkeling van het totale kind. Het team neemt deel aan een krachtig taalbeleid, geïnspireerd door haar eigen opvoedingsproject en het leerplan, met oog op de onderwijskwaliteit.

Beweging door Bodymap

Door Bodymap proberen we zoveel mogelijk beweging te verwerven in onze dagelijkse werking. Het is een visie die doorloopt in ons totale activiteitenaanbod op school en verschillende hoeken in de klas, bewegingslessen, tussendoortjes en speelplaats. Bodymap is een manier van werken om doelen te bereiken.